Перейти до основного вмісту

Попри те, що повномасштабна війна внесла свої корективи, зокрема у міжнародну діяльність, в ЛНТУ запевняють: інтернаціоналізації освіти бути, а Україна – невід’ємна частина міжнародної освітянської спільноти. Як, в прямому сенсі, розірвали договори з усіма, хто підтримав російську агресію проти України і на що це вплинуло; які країни пропонують кращі умови співпраці для ЗВО; куди поїхало найбільше студентів і чому ЛНТУ став сильнішим, в інтерв‘ю із першим проректором Луцького національного технічного університету Надією Ковальчук.

Ковальчук

- Ви - перший проректор ЛНТУ, а це означає, що у вашому протектораті дуже багато відповідальних напрямків, один із наймасштабніших - міжнародна діяльність та партнерство. Яка ваша дія в бік міжнародної спільноти була першою від 24 лютого 2022 року?

-Передусім, ми зрозуміли, що найважливішим буде звернутися до закордонних партнерів і проінформувати про реальну ситуацію щодо агресії росії.

Натомість, ми почали отримували численні листи підтримки від університетів-парнерів, а також реальну фінансову підтримку наших студентів за кордоном, систематичне надсилання гуманітарної допомоги.

- Розкажіть, як вплинули масштабні військові дії на міжнародну діяльність ЗВО?

-Партнерські відносини між закладами, як і дружба між окремими людьми, будуються на спільних цінностях. Наші зарубіжні партнери з першого дня війни заявили про рішучий спротив безпрецедентній військовій агресії росії проти України та про повну солідарність із нашим народом. Це дало можливість поглибити співпрацю у науковій та освітній складових, а також допомогти студентам та колективу університету під час війни.

Водночас, російська агресія вплинула також і на іноземних студентів. Зрозуміло, що після 24.02.2022 студенти-іноземці ЛНТУ виїхали за межі України і, на жаль, багато з них не повернулись. У зв’язку з цим, значну частину контингенту іноземних студентів було втрачено. Однак інтерес іноземців до навчання в Україні, та в ЛНТУ зокрема, не зник - сьогодні надходить багато запитів щодо отримання запрошень на навчання, тому чекаємо перемоги України і приїзду нових вступників. 

-Як змінилася географія партнерства? Яка ситуація у цьому контексті із російськими та білоруськими ЗВО?

-З російськими науковцями ЛНТУ не співпрацює ще з 2014 року. До 2022 року з білоруськими університетами ми мали спільні проекти, конференції та наукові дослідження. Після 24 лютого 2022 року ми власноруч пошматували договори про співпрацю та  надіслали повідомлення про одностороннє розірвання угод білоруським закладам. Жодної співпраці з установами сфери освіти цих країн ЛНТУ немає.

ЛНТУ є членом більше 10 міжнародних професійних асоціацій та організацій. За результатами активної освітньої та наукової діяльності у 2022 році ЛНТУ став також членом Європейської асоціації міжнародної освіти (EAIE), у вересні – увійшов до Асоціації європейських університетів (EUA), а також ректор Ірина Вахович офіційно підписала Велику хартію університетів-2020 (Magna Charta Universitatum 2020).

Географія партнерства університету в останні 10 років була зосереджена на європейських партнерах, кількість яких збільшується щороку. Це близько 100 зарубіжних партнерів, співпраця з якими дає змогу працівникам та студентам ЛНТУ брати участь в різних програмах міжнародної академічної мобільності: навчання, стажування, участь в міжнародних конференціях, мовне стажування, фахова практика на підприємствах за кордоном, реалізація спільних міжнародних грантових проектів, викладання та реалізація власних дослідницьких проектів в лабораторіях закордонних партнерів.

У 2022 році ми започаткували співпрацю з 18-ма новими партнерами, зокрема, з двома університетами в Бельгії, двома технічними університетами в Туреччині, технічним університетом Барі та Асоціацією U.C.M. з Італії. Днями ми підписали угоду з Единбурзьким Університетом Нейпіра в Шотландії.

Ковальчук

-Чи мають можливість сьогодні студенти брати участь у міжнародних стажуваннях, освітніх програмах чи практиках?

-Так, звісно, мають. У 2022 році більше 100 студентів різних факультетів взяли участь в різних програмах академічної мобільності, вигравали гранти на навчання і отримували фінансування в рамках міжнародних програм: за Еrasmus+ отримали річну стипендію на навчання в Університеті Аалто, м. Гельсінкі (Фінляндія); за програмами CEEPUS та Солідарні з Україною отримали фінансову підтримку на семестрове навчання в університетах Польщі; в рамках програми «Франко-український диплом «Міжнародний менеджмент та торгівля» отримано грант на навчання у Школі менеджменту IAE Університету Лотарингії, м. Мец (Франція) та ін. 

Крім того, ми погодили з партнерами навчальні плани і запустили програму подвійного диплому: тепер студенти ЛНТУ можуть отримати диплом магістра (або бакалавра) не лише у нас, а й диплом університету-партнера.

-Як у цьому напрямку працюють науковці?

-Науковці ЛНТУ надзвичайно  активні в напрямку інтернаціоналізації своєї освітньої і наукової діяльності. Вони підвищують кваліфікацію, проходять наукові та мовні стажування, беруть участь в рамках літніх шкіл, реалізують міжнародні освітні й наукові грантові проекти в рамках різноманітних програм, виграють індивідуальні гранти та стипендії за різноманітними міжнародними програмами та проектами: ERASMUS+, стипендія Британської Ради STEM для жінок, CEEPUS, Солідарні з Україною, NAWA, «Research Fellow», Plan-US de ayuda a Ucrania тощо.

Від початку 2022 року, 115 науково-педагогічних працівників, а це близько третини науковців університету, взяли участь в програмах міжнародної академічної мобільності. Наприклад, наші науковці у 2022 році проводили та проводять свої наукові дослідження в партнерстві з колегами провідних закордонних університетів, проходячи там наукове стажування (як очно так і дистанційно) – Політехнічні університети в м. Браганса та в м. Порто (Португалія), Політехнічний університет м. Барі (Італія), Шведський сільськогосподарський університет в м. Упсала та Королівський технологічний інститут в м. Стокгольм (Швеція), Севільський університет м. Севілья (Іспанія), Королівський університет Белфасту, м. Белфаст, (Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії), Міжнародний університет INTI (Малайзія), Університет Версаль-Сен-Кантен-ан-Івлін, м. Версаль (Франція), Університет Вітовта Великого (Литва), Університет Марії Кюрі-Склодовської, Люблінський католицький університет ім. Іоанна Павла ІІ, Свентокшиська Політехніка (Польща) та ін.

Ковальчук

-Чи відчувається підтримка українських закладів освіти на міжнародній арені? Можливо існують спрощені умови започаткування співпраці?

-Вторгнення росії в Україну викликало гучне засудження з боку університетів і наукових організацій по всій Європі ще в перші дні. Окрім засудження, університети на практиці відіграють важливу роль у підтримці українських студентів та науковців, які перебувають за кордоном. У багатьох європейських університетах для студентів з України розроблені програми лінгвістичної підтримки та наставництва під час навчання.

російська агресія проти України об’єднала європейські університети, як в ЄС, так і за його межами. Європейські університети, відчуваючи відповідальність, роблять все можливе, щоб підтримати Україну, студентів та викладачів, які змушені тікати від війни, зокрема через надання стипендій та через залучення до різного роду проектів.

-Які позиції університету в міжнародних рейтингах?

-Приємною звісткою було видалення російських і білоруських закладів освіти зі світових рейтингів, а Україну було віднесено до категорії країн Європи. Динаміка просування ЛНТУ в міжнародних рейтингах позитивна. В цьому році нам вдалося покращити свої позиції в рейтингу Webomentics на 11 пункців рейтингу, на 38 позицій ми піднялися в рейтингу UniRank, на 8 позицій піднялися в U Multirank.

Ковальчук

-Чимало науковців ЛНТУ перебували із початком війни за кордоном… Розкажіть про них та їхню волонтерську діяльність?!

-Серед наших науково-педагогічних працівників було багато людей, які застали перші дні війни саме за кордоном. Перебуваючи у Польщі, Німеччині, Італії, Іспанії та в інших країнах, вони максимально шукали підтримки від закордонних колег, благодійних організацій, партнерів і надсилали сюди, в ЛНТУ. Далі уже ми намагалися ці вантажі розподіляти між військовими та цивільними громадянами у різних куточках України. І таким чином, створили симбіоз взаємодії світової та української спільноти у протистоянні ворогу. Підтримка наших іноземних колег із різних університетів, організацій та партнерського кола – просто неймовірна і ми щиро вдячні їм за це.

-Які подальші плани вдосконалення міжнародної діяльності в ЛНТУ?

-Звичайно, у 2021 році ЛНТУ набрав шаленої швидкості у темпах свого розвитку, в нас були заплановані та започатковані чимало напрямків співпраці з іноземними партнерами з підвищення рівня освіти здобувачів та наукового потенціалу працівників. Широкомасштабна війна вплинула на усіх. І ми неймовірно вдячні нашим закордонним партнерам за справжню дружбу та підтримку в ці тяжкі для нас часи. Завдяки підтримці світової спільноти та прагненню молоді і нашого колективу розвивати науку, вдосконалюватися, шукати та відкривати для себе нові можливості та перспективи, ми виводимо наш університет на ще більш потужний та новий рівень діяльності. Ми підтверджуємо власну спроможність ефективною взаємодією із європейськими колегами і не тільки, і продовжуємо працювати над розширенням партнерського кола, професійною реалізацією, розвитком потенціалу молоді та підтримкою рідної України на усіх щаблях діяльності та міжнародної наукової арени.

Ковальчук