Перейти до основного вмісту

Науковці Луцького НТУ розвиваються за програмою USAID

Декан факультету бізнесу Луцького НТУ Тарас Божидарнік взяв участь в роботі міжнародної конференції «Розвиток малого та середнього бізнесу (МСБ) в Україні: роль держави та приватного сектору». На захід до Києва, який відбувся 9-10 червня 2015 року, приїхало близько 160 учасників з різних регіонів України та представники зарубіжного бізнесу і громадських інституцій.

Ключовим питанням конференції було таке: як правильно розподілити відповідальність за розвиток МСБ в Україні? За що несе відповідальність виключно влада, що має зробити виключно сам бізнес, що мають зробити разом бізнес івлада? Кожен учасник ділився своїми реальними проблемами та разом шукали правильні кроки до початку вирішення.

Голова Державної регуляторної служби України Ксенія Ляпіна закликала учасників конференції до конструктивної співпраці щодо проведення реформ: «Від гасел ми перейшли до реальних справ. Закликаю вас до співпраці, але не тільки емоційної, а й до конструктивної. Ми працюємо над рішеннями, документами, де потрібно обраховувати, застосовувати економічний аналіз. Звісно це не так весело, як провести демонстрацію. Сьогодні легких шляхів не існує. Лише спільна щоденна кропітка робота над реформами, незважаючи на складності, дасть блискучий результат».

 

Яскравою була промова Павла Яремія з «Агенції регіонального розвитку Таврійського об’єднання територіальних громад». Він окреслив проблему відсутності стратегії розвитку у більшості малих підприємців, принаймні на два роки. Також, на його думку, власники бізнесів недостатньо вкладають в підприємницьку освіту та підвищення кваліфікації власного персоналу: «Пішла цибуля [великий врожай] – купує собі BMW або Porsche».

Представник Делегації Німецької економіки в Україні Александр Маркус дав дуже практичні приклади стосовно того, як важливо орієнтуватися на експортному ринку та знати культурно-історичний контекст.

На прикладі експорту цукерок він показав як українські виробники штучно обмежують для себе ринок з 80 млн осіб до 2 млн (вихідці з СРСР): «Ті цукерки, що продають в Україні, складно продавати у Німеччині – вони калорійні, великий відсоток шоколаду, важка упаковка. Цю продукцію ви продаєте своїм – емігрантам». Говорячи про культурні відмінності, пан Маркус не забув підкреслити важливість планування для німців: «Зустрічаються представник українського бізнесу та німецького 15 вересня. Український запитує: чи можемо зустрітись 1 жовтня. Німець відповідає: так, можемо зустрітись 1 жовтня наступного року». Календар у німців розписаний на 3–4 місяці наперед. Український підприємець у 75% випадків перепланує таку зустріч».

Начальник управління Укрексімбанку Владлен Дєдков поділився важливими даними щодо ролі малого та середнього бізнесу, перспектив росту та можливості для кредитування. В Україні зареєстровано 1 599 429 малих та середніх підприємств, у тої час як на великі припадає всього 0,04% (або 698) від загальної кількості. Проте МСБ дають лише 10-15% ВВП України. У Європі ця частка складає 50-60% ВВП.

Друга частина конференції була присвячена роботі у групах за пріоритетними напрямками, що безпосередньо впливають на розвиток підприємців: державна підтримка, реформа адмінпослуг (перехід на цифровий формат), питання оподатковування для МСБ, підключення до електромереж та сприяння експорту продукції.Завдання цих груп – діалог експертів та підприємців щодо практичних рішень та конкретних пропозиції з подолання труднощів в бізнесі. Тарас Божидарнік, як співавтор багатьох праць, які торкаються міжнародної економіки, активно працював в групі «Сприяння експорту продукції малого та середнього бізнесу: що заважає виходу МСБ на світові ринки», яка жваво проходила в приміщенні Київської школи економіки.

(За матеріалами https://www.facebook.com/USAIDLEVProgram)