Перейти до основного вмісту

Заперечення, гнів, депресія, компроміс, прийняття: карантинні будні викладачів Луцького НТУ

Ефективно організувати робоче місце вдома – справжнє мистецтво. Потрібно, щоб робота була  комфортною та результативною, а в домашніх умовах це, м’яко кажучи, нелегко.  Це й не дивно, адже ми прикладаємо масу зусиль для того, щоб обстановка в нашій домівці спонукала до затишку та відпочинку. Але… віднедавна все обернулося з ніг на голову. Світ охопила короновірусна пандемія і життя мільйонів людей кардинально змінилося. Від звичного робочого формату ми змушені були перейти на дистанційний, адаптуватися до спілкування в онлайні, пізнати нові технології, вивчити нові програми тощо.

Суттєвих змін, в умовах карантину, зазнала й освітня сфера. Навчальний процес перевели на онлайн платформи, викладачі почали використовувати абсолютно нові методи викладання, змінилася система оцінювання.

Аби дізнатися детальніше про особливості онлайн-навчання, ми звернулися до викладачів Луцького національного технічного університету. Тож, якою різносторонньою буває робота під час карантину, про власні методи у дистанційному навчанні та про те, як облаштували своє домашнє робоче місце діляться «політехівці».

Петро Савчук, ректор Луцького НТУ

«Для мене особисто карантин – це той випадок, коли можна поєднувати приємне з корисним, починаючи з освоєння нових технологій, програм і повного переходу на онлайн, закінчуючи можливістю побути вдома з близькими, займаючись домашніми справами на які зазвичай не вистачає часу. Звичайно, дистанційна робота – це далеко не легкий виклик для кожного. Проте це зробить нас більш професійними, обізнаними у сфері ІТ та навчить виходити із найскладніших ситуацій. Карантин закінчиться, а набуті знання та вміння лишаться з нами!»

Машинобудівний факультет

Галина Єфимчук, старший викладач кафедри галузевого машинобудування і лісового господарства

«Я б дуже хотіла, щоб моя дистанційна робота вдома виглядала ось так:

Але насправді це виглядає так:

Дистанційне навчання, безумовно, виклик для усіх - і для викладачів, і для студентів...

Але переважна більшість із них досить вдало адаптувалися і опанували платформи для реалізації навчання на відстані.

Особисто я використовую лише Moodle, адже ця платформа є доволі зручною: видно активність студентів, коли вони відвідують курс, які завдання виконують... А що не розуміють - запитують на форумах у Moodle або у viber-спільноті, яка створена окремо для кожної академгрупи.

Також дуже зручно проводити оцінювання - усе чесно і прозоро, а студенти можуть покращувати свої бали, перездаючи роботи.

Як підсумок можу сказати одне: "що нас не вбиває - робить нас сильнішими". Головне відноситися до усього з позитивом! І як результат, я знаходжу ось такий вихід»:

Юрій Шимчук, асистент кафедри галузевого машинобудування і лісового господарства

Василь Онищук, доцент кафедри автомобілів і транспортних технологій

Василь Сацюк, доцент кафедри аграрної інженерії

Оксана Ткачук, доцент кафедри галузевого машинобудування і лісового господарства

Факультет бізнесу

Наталія Вавдіюк, завідувач кафедри менеджменту

Олена Пахолюк, завідувач кафедри товарознавства та експертизи у митній справі

«Цей період став викликом, але і хорошим досвідом для освітян! Викладачі та студенти прискорено опановують технології та підходи дистанційного навчання, яке має забезпечити: проведення онлаи?н-занять; доступ до різноманітних електронних навчальних матеріалів; оцінювання та зворотнии? зв’язок щодо виконаних робіт. На мою думку, оптимальними технічними інструментами можна вважати Moodle, Google Classroom, Zoom та ін. Вони характеризуються доступністю, зрозумілістю інтерфейсу та універсальністю».

Оксана Урбан, доцент кафедри міжнародних економічних відносин

«В період дистанційного навчання працюємо по-новому: спілкуємося на різних платформах, обговорюємо цікаве у вайбері. Які враження? Звісно багато нових знань в освоєнні нового, але так хочеться живого спілкування зі студентами у великих аудиторіях. Цінуймо себе і ближніх!»

Валентина Ткачук, доцент кафедри товарознавства та експертизи у митній справі

«Онлайн-навчання - це випробовування для усіх: як студентів, так і викладачів. Відсутність живого спілкування, жвавих дискусій в аудиторії, студентського гумору та посмішок, допитливих поглядів, атмосфери академічності та науки не може повноцінно замінити найсучасніший гаджет.

Найзручнішою платформою для проведення дистанційних занять для мене є Zoom, яка дає можливість принаймні бачити своїх студентів, висловлюватися доповідачам, зустрітися поглядом, вловити інтонацію схвалення або нерозуміння матеріалу, зреагувати на запитання тощо. Проте з великим нетерпінням чекаю закінчення карантину, можливість увійти в аудиторію, стояти за кафедрою перед студентами і продовжувати вчитися, вдосконалюватися і розвиватися разом!»

Лариса Савош, завідувач кафедри міжнародних економічних відносин

«Працюю зі студентами дистанційно, використовуючи ті методи дистанційного навчання, які найбільше підходять кожній групі студентів. Найчастіше це електронна платформа дистанційного навчання Moodle, онлайн заняття проводжу у режимі відеоконференцій Zoom. В деяких випадках, переважно для консультацій,  використовую звичайний мобільний і Viber зв'язок та електронне листування. Головні критерії вибору методів дистанційного навчання - це їх зрозумілість, доступність і зручність для кожного студента».

Ігор Кривовязюк, професор кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності

«Пандемія поставила багато викликів перед сучасною системою освіти. Але, воднораз, ці виклики стали потужною основою для розвитку викладачів і студентів, можливістю участі в трансформації освітнього процесу.

Однією з прогресивних платформ дистанційного навчання є платформа Moodle. Саме в цій системі я і проводжу навчальний процес з усіх чотирьох дисциплін, які викладаються у весняному семестрі: "Зовнішньоекономічна діяльність", "Економіка нерухомості", "Оцінювання ризиків підприємницької діяльності" та "Економічна діагностика".

Студенти мають можливість не лише ознайомитись з лекційним і практичним матеріалом, виконувати за наданими прикладами індивідуальні науково-аналітичні завдання, представляти тези і статті, виконувати модульні контрольні роботи, але й ознайомитись з передовими підручниками, міжнародними проектами, інтернет-ресурсами, національними стандартами ІSO курсу, глосарієм, тренувальними тестами, методичними матеріалами тощо. Дистанційне навчання має багато плюсів, хоча організувати його на високому рівні складно. Але потрібно бути готовими застосовувати його повсякденно. І це вдається! Окрім Moodle, на перших етапах його запровадження, використовувались такі технології як кореспондентські навчання, регульоване самонавчання та кейс-технології. Нам потрібно вчитись йти пліч-о-пліч з вимогами часу, а ще краще йти на крок попереду!»

Олена Баула, доцент кафедри міжнародних економічних відносин

«В умовах карантину викладаю дві дисципліни: Економічна теорія для студентів технічних спеціальностей 2 і 3 курси, Зовнішньоекономічна політика України (магістратура, спеціальність Міжнародні економічні відносини).

Використовую платформу дистанційного навчання Moodle, створила курси додавши теоретичний матеріал, завдання для виконання і рекомендовану літературу. Для пояснення матеріалу використовую можливості Viber, як для індивідуального, так і групового спілкування.

Для консультацій щодо виконання курсового проекту використовую аудіо-візуальну платформу Zoom».

Факультет компютерних наук та інформаційних технологій

Павло Саварин, доцент кафедри професійної освіти та комп’ютерних наук

«Платформи, які використовую для дистанційного навчання: LMS Moodle (для розміщення дистанційних курсів); 
Месенджери: Telegram, Viber; TeamViewer (для віддаленого контролю та допомоги виконання роботи); Google Hangouts / Zoom (платформи для відеоконференцій); Корпоративна електронна пошта».

Микола Поліщук, старший викладач кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Сергій Костючко, доцент кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

«Використовую дуже різні методи: відео-конференції в Zoom, залучення в вебінари, онлайн курси, мережева академія CISCO (13 слухачів отримають сертифікати про підвищення кваліфікації), відео-лекції оффлайн, тощо».

Наталія Чернящук, професор кафедри комп’ютерних наук

Сергій Гринюк, доцент кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Факультет фінансів, обліку, лінгвістики та права

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

«Організація дистанційного навчання потребує значно більше часу, аніж зазвичай. Щоб зменшити навантаження, набратись наснаги та гарного настрою, інколи робочі стіл та стілець змінюю на природу.

Щодо методів, то  кожну пару проводжу згідно розкладу у Zoom. Усі відеоконференції записую, відправляю на файлообмінник, ділюсь зі студентами записом. Це допомагає відсутнім студентам опанувати матеріал і передивитись пару у записі. Назбирала вже понад 20 таких вебінарів. Для студентів, які вивчають різні дисципліни, створені групи у Viber і Telegram, куди відправляю важливу інформацію та запрошення на онлайн-лекції. Цікавим додатком є Kahoot - тут проводжу експрес-опитування. Це своєрідна гра-змагання між студентами, яка допомагає підняти настрій та активізувати увагу. Дуже допомагає YouTube. До завершення карантину стану блогером! Узагальнюю всі наші активності і організовую контроль у Moodle».

Алла Земко, доцент кафедри права

«Використовую в навчальному процесі вайбер, електронну пошту, платформи Zoom, Moodle».

Вадим Поліщук, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування

«Під час карантину використовую різноманітні методи дистанційного навчання для студентів. Зокрема, всі курси, які викладаю, розміщені на електронному освітньому порталі Луцького НТУ на базі платформи Moodle. Вони включають теоретичний, практичний та контрольний матеріал. Туди ж інтегрований авторський курс з дисципліни "Фінанси" з 12 відеолекцій-презентацій на базі YouTube.

Також розроблений освітній Telegram-канал "Фінанси. Дистанційне навчання". Кожен бажаючий, не лише студенти, може покращити свої знання з фінансової науки, використовуючи ці ресурси. За допомогою платформи відеоконференцій Zoom та месенджера Viber намагаюсь завжди бути на зв'язку з студентами академічної групи як куратор. Також самовдосконалююсь, використовуючи різноманітні освітні платформи, зокрема Coursera».

Оксана Жук, завідувач кафедри соціального забезпечення та гуманітарних наук

Мирослава Купира, доцент кафедри фінансів, банківської справи та страхування

«Сьогодні дистанційне навчання є викликом як для викладача, так і для студента, тому намагаємось ефективно використовувати всі можливі методи задля максимальної залученості та результативної включеності студентів у навчальний процес. Зі студентами працюємо в основному у системі управління дистанційним навчанням Moodle. Присутня індивідуальна та групова взаємодія через електронну пошту, Viber-зв'язок. Практикуємо самоосвіту в частині проходження курсів з фінансової грамотності та отримання студентами електронних сертифікатів. В результаті виникнення додаткових питань проводимо групові відеоконференції через Google Meet та Zoom. Від студентів питань є багато, тому не зважаючи на віддаленість працюємо на якість».

Технологічний факультет

Галина Герасимчук, доцент кафедри прикладної механіки

«Дистанційне навчання - це взаємодія викладача та студента у віртуальному просторі і я для цього використовую різні інформаційно-комунікативні технології ?ІКТ). Однак, я стараюсь не вражати студентів вмілим володінням цих  технологій, а застосовувати їх для якісного навчального процесу.  Організовую  навчання на платформі Moodle, де після опрацювання матеріалу, для контролю засвоєння знань, кожен студент проходить онлайн-тестування.

Інтерактивна взаємодія проходить на онлайн-консультаціях та лекціях у Zoom, де оперативно відповідаю на запитання. У віртуальному просторі Google classroom студенти отримують і матеріали на практичні  роботи, і самі скидають мені виконані завдання. Організаційні питання з’ясовуємо у чаті Viber. Крім того, кожен студент може отримати індивідуальну консультацію чи то телефоном, чи то через електронну пошту. А найбільше студентам подобається неформальний підхід викладача! Тому мотивую своїх студентів до навчання, створюючи цікаві тематичні ролики».

Микола Мельничук, завідувач кафедри матеріалознавства

«Я читаю у цьому семестрі курс "Сталий розвиток в інженерії" для студентів магістрів. Для дистанційного навчання з 17 березня (початку карантину) використовую платформу MyOWNConference, яка володіє всіма необхідними для проведення онлайн-занять функціями, включаючи відео трансляцію ведучого та ще, за потреби, одночасно до 10 осіб, текстовий чат, демонстрацію екрану і презентацій, електронну дошку, модуль для проведення опитувань, завдання у формі тестів, запис. І саме головне - це простота та доступність адміністрування, для учасників не вимагає установки додаткових програм, реєстрацій і тп.. Вона працює у будь-якому браузері на всіх гаджетах: телефон, ноут, планшет, стац. комп., з автоматичними розсилками запрошень. Я можу надавати слово всім учасникам, опитувати їх, чатити. Опитую на початку заняття по попередній темі. Практичні студенти готують у вигляді презентацій та захищають онлайн перед групою. У другому модулі у нас на практичних - командне завдання, на якому вони вивчають і метод стратегічного планування "Backcasting"  і в дискусії розробляють сценарії розвитку певних технічних систем згідно підходів сталого проектування».

Валентин Заблоцький, завідувач кафедри електроніки та телекомунікації

«В силу професії робоче місце облаштовано давно, ще до карантину. Вдома доводилось працювати і раніше, ще будучи аспірантом готував публікації, форматував матеріали дисертаційної роботи. Згодом доводилось готувати методичні рекомендації, перевіряти частини дипломних проектів студентів у яких був керівником. Наразі, під час карантину напрямок дещо змінився. Ще на початку карантину широко використовували технології мобільного зв'язку, особливо вайбер. Наразі адаптувались і застосовуємо програмні продукти з більш широкими можливостями, зокрема засідання кафедри провожу у Microsoft teams, готуємось до дистанційного захисту випускних робіт на цій платформі.

Загалом, працювати дистанційно – непросто, важко відчувати ритм навчання студентів, роботу колег. Ну а якщо врахувати той факт, що дистанційно наразі у мене завершує навчання у 9 класі старша донька, а з садочку молодшої також надходять завдання для домашнього виконання, то я з нетерпінням очікую хоча б послаблення карантину і отримання дозволу для проведення консультацій в аудиторіях університету для студентів-дипломників».

Йосип Селепина, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Петро Баховський, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Тарас Терлецький, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Микола Хвищун, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Віктор Лишук, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Микола Євсюк, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Сергій Мороз, доцент кафедри електроніки та телекомунікації

Анатолій Ткачук, старший викладач кафедри електроніки та телекомунікації

Станіслав Приступа, асистент кафедри електроніки та телекомунікації

Факельтет екології, туризму та цивільної інженерії

Валентина Федорчук-Мороз, доцент кафедри цивільної безпеки

«У такій роботі є свої переваги, безперечно. Класно те, що змогли освоїти багато нових ІТ технологій (Мудл, Зум, Майкрософт Тімс, Бітрікс), цікаві та змістовні вебінари про сприяння академічній добочесності, пошук релевантної інформації в Скопус, про особливості акредитації в дистанційних умовах та ін.

Але є проблеми пов‘язані з охороною праці. Доводиться працювати 24/7, немає належного режиму праці та відпочинку. Крім того, зі студентами часто доводиться працювати індивідуально, все це вимагає часу, якого критично не вистачає.

Живе спілкування має свої переваги, але, на жаль, реалії диктують інші форми роботи оо яких всі ми змушені долучатися. І це, швидше за все, тільки початок...»

Василь Іванців, завідувач кафедри екології та агрономії

«Зі студентами підтримую зв’язок за допомогою  груп у вайбер, переписки електронною поштою. Але це звичні методи роботи. А під час карантину виявилася необхідність не лише якісно подати теоретичний матеріал, але й мотивувати студентів до його самостійного опрацювання. Також  стали у нагоді відомі мені методики, що носять назву демонстраційні досліди. Саме тут було зреалізовано можливості демонстрування окремих об’єктів процесів та явищ при викладанні курсу «Біологія» на 1 курсі ОПП «Екологія». Також досить ефективними виявилися структурно-логічні системи та блок-схеми при викладанні дисципліни «Історія науки та техніки», що викладається на 4 курсі ОПП «Екологія».

Особливої уваги заслуговує проведення поточного і підсумкового контролю. Поточний контроль здійснюю у формі тестування. Такий метод дає можливість швидкої перевірки, а відтак проводиться ефективна діагностика засвоєння студентами знань та умінь. При потребі відразу можна провести корекцію знань та виправити ситуацію з можливими труднощами при засвоєнні. Щодо підсумкового контролю, то він як зазвичай відбувається у формі модулів, що подані у мудлах.  Студенти отримують таблицю оцінювання і мають уявлення відносно вимог до виконання усіх видів робіт. Оцінки викладаю у електронному журналі, який доступний кожному студенту.

Звичайно ситуація, що склалася не застала нас непідготовленими, але виявила ряд особливостей у дистанційній роботі. Маємо над чим працювати, щоб усунути недоліки та ще ефективніше навчати у дистанційному режимі».

Віталіна Федонюк, доцент кафедри екології та агрономії

«У мене в цьому семестрі «джек пот» - 4 дисципліни, 6 академічних груп, курсові проекти, а ще ж і кваліфікаційні бакалаврські роботи…Тому застосовувати доводиться багато нестандартних методів, освоюючи їх «прямо з коліс». Це, звичайно, платформа дистанційного навчання Moodle, живе спілкування зі студентами у форматі «питання-відповідь» у Viber, перевірка індивідуальних завдань, висланих по E-mail, тестування (а нещодавно – і екзаменаційні випробовування для бакалаврів 4 курсу) з використанням Google-Форм. Як виявилося, дистанційне навчання має і свої переваги (як не дивно, залучаються до роботи студенти, що не відрізнялися високою активністю при відвідуванні пар через працевлаштування), і свої недоліки. Я б окремо виділила таку особливість, як індивідуалізація занять: питання, які раніше викладач пояснював для всіх разом і на одній парі (хто не прийшов – його проблеми), зараз розбираємо з кожним студентом окремо, в зручний для нього час. З «гарячого» досвіду: практикую принцип «зрозумів сам – поясни товаришу». Для прикладу: на питання у вайбері (четверте подібне за цей день…) «Як обчислити параметр Хм в лабораторній № 5 ?» можна зауважити: «Ми з Настею це вчора гарно розібрали, давай я вас скомунікую між собою – вона пояснить тобі на прикладі». Шукаємо та навчаємося новому!»

Людмила Коробчук,  доцент кафедри екології та агрономії

Ігор Мерленко, доцент кафедри екології та агрономії

Сергій Бондарчук, доцент кафедри екології та агрономії

Факультет архітектури, будівництва та дизайну

Інна Абрамюк, завідувачка кафедри архітектури та містобудування

«Архітектора важко вчити через інтернет. Є багато моментів, які потребують індивідуальних пояснень. Але ми дружно справляємся, використовуючи різні інтернет-платформи і постійно комунікуємо. Дуже скучаю за студентами, викладачами і за університетом».

Анна Дідух, старший викладач кафедри дизайну

«Я використовую декілька методів дистанційного викладання на другому курсі у групі ДО-21 з дисципліни «Основи дизайн-проектування». Усі методи реалізую у моєму дистанційному викладанні за допомогою телефона, комп’ютера, голосової пошти, відео-конференції та електронної пошти.

В першу чергу, я використовую метод «Один до багатьох», коли видаю завдання студентам з ілюстративним матеріалом, які навчаються на спеціалізації «Дизайн одягу».

Потім застосовую метод «Багато хто», де відбувається активна взаємодія між всіма учасниками групи з дизайну одягу. Навчання за допомогою даного метода пов’язано з проведенням навчальних колективних конференцій. Технології відео-конференцій дозволяють активно спілкуватися у дистанційному навчанні.

Наступним є метод «Один до одного», який є індивідуальним викладанням і навчанням, для якого характерні індивідуальні взаємовідносини з кожним студентом. Так ми затверджуємо колажі, ескізи, дизайн-розробки та написання тез для конференції».

Христина Хворост, доцент кафедри дизайну

«Студенти і викладачі проводять каратин із користю: ми спілкуємось, вчимось, генеруємо креативні ідеї, працюємо над проєктними ідеями та втілюємо нестандартні ідеї у життя. Група Д-22 спеціальності "дизайн" готує діджиталізований сюрприз для спільноти Lutsk NTU».

Ірина Задорожнікова, доцент кафедри будівництва та цивільної інженерії

«Інструменти спілкування зі студентами у дистанційному навчанні: електронна пошта, чат, відеоконференції, аудіоспілкування, освітні платформи.

Для зручної комунікації створено  окрему групу у Viber, де відбувається постійний обмін інформацією.

На платформі Moodle викладено  всі необхідні матеріали для засвоєння курсу дисципліни (конспект лекцій, методичні вказівки для практичних робіт та самостійної роботи, запитання до іспиту, силабус, план-графік роботи студентів у карантинний період із зазначеними темами лекцій, практичних занять, вказано літературні джерела для опрацювання відповідних тем, терміни виконання завдання, навчальні відео, презентації).

Виконані практичні завдання студенти надсилають на електронну пошту, після перевірки отримують відповідь з коментарями до роботи.

Для кращого засвоєння лекційного матеріалу розроблено пакет тестових завдань. В кінці відеоконференції студенти отримують запрошення для проходження короткого тесту по темі попередньої лекції, це спонукає студента до регулярної роботи і значно скоротить час при підготовці до модульних контрольних робіт та іспиту».

Олександр Андрійчук, доцент кафедри будівництва та цивільної інженерії

«Під час карантину вивчення зі студентами групи БДН-31 дисципліни "Технологія будівельного виробництва" відбувається за допомогою додаткових сервісів і програм.

Для цього всі лекції та презентації до лекцій завантажені в платформу http://mdl.lntu.edu.ua/ де студенти дистанційно самостійно їх опрацьовують.

Далі, за допомогою сервісу ZOOM, в режимі on-line, згідно з розкладом занять відбувається on-line спілкування зі студентами по кожній лекції - йде активна дискусія та роз'яснення саме по незрозумілих для них питаннях, - критичний аналіз представленого матеріалу.

Модульний контроль засвоєних студентами знань здійснюється за допомогою розроблених тестів в Google-формі, яка автоматично генерує таблицю з результатами тестувань учасників навчального процесу.

На мою думку, - багато новацій, що значно полегшують комунікацію зі студентами та використовуються зараз в навчальному процесі "залишаться" з нами і після карантину».

Олег Верешко, старший викладач кафедри будівництва та цивільної інженерії

«Проведення занять у дистанційному режимі вимагає використання багатьох сучасних методів та засобів навчання.

При проведенні занять з дисципліни «Основи геодезії» для студентів групи АМ-11 використовую кілька платформ: Viber, Moodle, Skype, Google Forms, Google Таблиці.

На платформі Viber створена група для он-лайн спілкування зі студентами та надання консультацій.

Усі матеріали по дисципліни завантажені на платформу http://mdl.lntu.edu.ua/. Студенти мають можливість самостійно опрацьовувати необхідний матеріал.

На платформі Skype проводять заняття згідно з розкладом, особлива увага приділяється виконанню практичних завдань.

Модульний контроль студентів був проведений на платформі Google Forms, а журнал обліку відвідування занять та оцінювання студентів ведеться у Google Таблиці».

Інформаційний відділ Луцького НТУ