Перейти до основного вмісту

Академічна доброчесність: проблеми реалізації та відповідальність

Які наслідки має списування не тільки для однієї долі, а й усієї країни? Що робити, щоб академічна доброчесність стала у вищій школі системою? Про це розповіла спеціалістка Проєкту сприяння академічній доброчесності SAIUP для студентів ОП «Комп’ютерна інженерія» та ОП «Кібербезпека» – Мирослава Купира.

Завідувач кафедри професор Наталія Чернящук наголосила, що одним з основних завдань Закону є удосконалення правових механізмів реалізації конституційного права громадян на рівний доступ до якісної освіти на всіх рівнях; створення умов для освіти особи упродовж життя (запровадження таких видів освіти як формальної, неформальної та інформальної); удосконалення нормативно-правової бази освіти, у тому числі розроблення новітніх програм, орієнтовних на модернізацію системи перепідготовки, підвищення кваліфікації та стажування педагогічних, науково-педагогічних працівників і керівників навчальних закладів тощо.

Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень», – знаходимо у Законі України про «Освіту» від 05.09.2017 №2145-VIII, стаття 42 «Академічна доброчесність». Іншими словами, під академічною доброчесністю ми розуміємо правила, яких людина повинна дотримуватися під час створення власних проектів, якщо вона користується допоміжною інформацією (зокрема, не включати до свого проекту чужі роботи без посилання на них). У більшості випадків, це стосується студентів, тому що студенти в університетах готують письмові роботи – реферати, курсові та кваліфікаційні роботи.

З часу набрання чинності нового «Закону про Освіту», академічна доброчесність стає невід’ємною частиною освітнього процесу, а її порушення – загрозою для кожного студента. За недотримання доброчесних принципів навчання, здобувачі освіти можуть бути притягнені до повторного проходження оцінювання чи курсу та навіть відрахування. Та чи відомо це самим студентам?

«Не може не тішити, що сучасні студенти розуміють, що  обізнаність щодо академічної доброчесності – це корисно, тож інформація про неї повинна поширюватися швидше. Із відповідей студентів можна робити висновки, що потрібно оперативно вжити заходів, аби виправити ситуацію в системі сучасної освіти, щоб люди були більш впевнені в собі та навіть не задумувались про те, щоб копіювати чиїсь роботи чи фальсифікувати певні факти для полегшення власного життя. Кожен  повинен показувати власну позицію, вміти аргументовано відстоювати точку зору. Впевненість в собі може допомогти в майбутньому, адже студенти матимуть більше довіри з боку викладачів, тому що будуть впевнені у тому, що вони отримають справедливу оцінку за власні знання та старання» – розповідає Мирослава Купира.

Підсумовуючи, варто наголосити, що академічна доброчесність, чесне здобуття якісної освіти є ключем до успіху нашої країни, а молодь готова зробити крок на зустріч змінам і почуватися більш комфортно, висловлюючи власну думку, здобуваючи якісну освіту та будуючи кар’єру, покладаючись на власні сили.

Наталія Чернящук, завідувач кафедри КІ та КБ