Перейти до основного вмісту

СІМЕЙНІ ЦІННОСТІ У ЗАБЕЗПЕЧЕННІ
ЕКОНОМІЧНОГО ДОБРОБУТУ

21 травня 2016 року студенти першого курсу факультету бізнесу мали змогу поспілкуватися з кандидатом економічних наук, доцентом Київського національного торговельно-економічного університету, членом Ради молодих вчених при Міністерстві освіти та науки України Ольгою Романенко. Тема зустрічі стосувалася аналізу взаємовпливу сімейних цінностей та економічного добробуту.

 

В останні роки інститут сім’ї в Україні почав втрачати свою цінність. Свідченням цьому є невтішна статистика. Офіційно рівень розлучень подружніх пар становить 44,3 %, а якщо враховувати так звані цивільні шлюби, які також розпадаються, то рівень розлучень сягає 61 %. Тобто, розпадається більш як половина пар. Це найвищий показник у Європі. Пік розлучень, за висновками соціологів, припадає на перші періоди подружнього життя – від 3-х місяців до півтора року. Основною причиною розлучення в країні називають алкоголізм (із-за нього розпадається кожна п'ята родина), вимушену розлуку (12 % пар розлучаються через зраду й ревнощі) та нестатки (у 15 % випадків розлучаються на грунті матеріальних труднощів, 5 % – через несприятливі житлові умови).  Для молодих людей розлучення – результат прояву «синдрому невиправданих сподівань». Молоді люди стикаються з тим, що реальне життя далеке від рожевих мрій, які вони плекали.

Сучасні дослідження свідчать, що міць сімейних стосунків базується на 5 основних цінностях – відданість сім’ї (вірність та пріоритет), прояв вдячності та любові, позитивне спілкування, час проведений разом (кількість та якість), турбота про духовне здоров'я.

Водночас, як зазначила пані Ольга, багато урядів перебувають під тиском спекулятивного капіталу й просувають не просімейну, а антисімейну політику. Самотні люди або одностатеві пари, які не мають дітей, можуть більше витрачати. Таким чином суспільство перетворюється в споживче, а керує ним «рада директорів», пов'язаних з бізнес-групами. Така модель, на думку науковця, дозволяє отримати економічну вигоду не лише в короткостроковій, але й в довгостроковій перспективі. Коли розпадається сім'я, зазвичай утворюються дві половинки – як правило чоловік з одного боку  і мати з дітьми, з другого. Для того, щоб підтримати гідний рівень добробуту дітей і матерів, потрібна державна допомога. А це серйозне навантаження на фінанси держави, яке в світлі глобальної економічної кризи все важче зносити навіть багатим країнам.

Нині існує економічний сенс в тому, щоб переконувати людей жити на самоті. Адже одинокі люди в середньому споживають: на 38 % більше продуктів, ніж сімейні; витрачають на 42 % більше пакувального матеріалу; споживають на 55 % більше електрики та на 61 % більше газу на людину, ніж сім'ї з чотирьох осіб.

Водночас Ольга Романенко обговорила зі студентами основні положення Державної соціальної цільової соціальної програми підтримки сім’ї. Значну увагу Ольга звернула на питання сучасних тенденцій розвитку в світі сімейного типу бізнесу. Він характерний не лише для малих форм бізнесу, але й для великих транснаціональних корпорацій. Ця обставина ще раз підкреслила важливість формування та збереження сімейних стосунків.

Юрій Фесіна,
заступник декана факультету бізнесу