Перейти до основного вмісту

ОФФлайн VS ОНлайн: лайфхаки викладачів Луцького НТУ на новий навчальний рік

В Україні стартує новий навчальний рік. Батьки активно готують першачків, вбираючи в омріяну форму та складаючи у портфелі необхідну канцелярію; старшокласники чекають на зустріч із друзями у стінах школи та фантазують про випускний без захисник масок, а абітурієнти у свою гарячу пору, поспішали  подати документи в університет і тепер чекають на першу у своєму житті пару.

Здавалося б, з року в рік серпень не приносить великих сюрпризів та минає у звичному темпі підготовки до нового навчального року. Утім, 2020 продовжує нас дивувати і здебільшого у питаннях тривалості карантину. Надто непевною у цьому плані є ситуація із варіантами форм навчання. Студенти, абітурієнти і їхні батьки турбуються  про актуальні проблеми: як відбуватиметься освітній процес в ОФФлайн/ОНлайн і чи взагалі доцільно вступати до ЗВО, якщо у випадку продовження карантину, знання можна здобувати самому в онлайн-ресурсах?!

Аби розвіяти сумніви та побоювання, роз’яснити ситуацію і дати кілька порад, про власні «карантинні» лайфхаки розповідають викладачі Луцького НТУ.

Наскільки ймовірно, що навчання відбуватиметься в ОНлайн/ОФФлайн режимі, зважаючи на те, що з 1 вересня у Луцькому НТУ чекають на студентів очно?

Микола Поліщук, в.о. доцента кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Наразі важко дати однозначну відповідь. Через поширення коронавірусної пандемії ситуація непередбачувана. Звичайно, хочеться тільки очного навчання, але краще бути готовими до усіх сценаріїв. Тому будемо націлюватися і на онлайн-формат і на змішаний.

Зоряна Рубан-Головчук, асистент кафедри архітектури та містобудування

Думаю, що за умов карантину навчання очне та дистанційне буде вдало поєднане. Викладачі мають досвід такого роду навчання, тому переживати немає потреби.

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

Звісно, спрогнозувати ситуацію дуже важко! Але відгуки наших студентів та викладачів свідчать про те, що усі дуже хочуть зустрітись в аудиторіях.  На своєму рівні деканату ФФОЛП ми прагнемо вжити усіх заходів для зниження ризиків: розіслали кураторам інформацію щодо проведення інструктажів, повідомляємо студентам про обмеження, будемо контролювати наявність засобів захисту і виконання усіма карантинних вимог.

Чи варто вступати до ЗВО у період карантину, якщо за умови дистанційного навчання можна самотужки пройти курси з використанням електронних ресурсів?

Ірина Лорві, доцент кафедри маркетингу

Однозначно варто! У Луцькому НТУ працюють висококваліфіковані викладачі, які зможуть вміло і професійно подати матеріал і за дистанційної форми навчання. На завершення навчання випускники отримують диплом державного зразка про вищу освіту, що гарантує конкурентоспроможність наших випускників на ринку праці. І навіть якщо враховувати фінансову складову, то вартість навчання однозначно нижча за онлайн курси, в результаті яких Ви отримуєте лише сертифікат. А у нашому університеті Ви вдало поєднаєте і теорію і практичну підготовку. Окрім того, отримуєте можливість пройти семестрове навчання у закордонних університетах.

Валентина Федорчук-Мороз, доцент кафедри цивільної безпеки

Звичайно, що варто! Адже викладачі не лише передають студентам знання, але й надають їм навички науково-дослідної роботи, розвитку власної кар’єри, у ЗВО студенти мають можливість академічного обміну, подвійного диплому, можуть зреалізувати себе в органах студентського самоврядування та ін.

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

Однозначно варто вступати! Карантин - явище тимчасове, освіта - база на усе життя! Ці процеси просто не можна порівнювати. Курси можуть бути додатком до базового напряму, але є явище мотивації. У студентському віці від нього залежить майже все! Тільки викладач може бути тим мотиваційним чинником, який скерує, не дасть зупинитись, допоможе і підкаже.

Микола Поліщук, в.о. доцента кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Безумовно! Адже не зважаючи на форму навчання – це все одно краще ніж самоосвіта, або її відсутність взагалі.

 

Чи не втратиться ефективність навчання, за дистанційних умов, особливо для першокурсників?

Зоряна Рубан-Головчук, асистент кафедри архітектури та містобудування

Для першокурсників будуть створені більш стаціонарні умови, тому проблем не буде. Завжди можна індивідуально консультуватися і не лише онлайн.

Микола Поліщук, в.о. доцента кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Надзвичайно важливим, як для викладача, так і для студента є очний контакт. Проте, онлайн-формат відкриває перед учасниками навчального процесу широкі можливості доступу до інформації. Під час карантину ми зрозуміли, що навчання онлайн – це не випробування, а нові напрямки для саморозвитку.

Ірина Лорві, доцент кафедри маркетингу

На мою думку, ефективність навчання не знизиться, оскільки викладачі вже майстерно опанували технології дистанційного навчання. Лекційний матеріал подається за допомогою платформи MicrosoftTeams, а практичні заняття на платформі Moodle.

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

Дуже добре, що ми маємо можливість провести з першокурсниками першу зустріч очно! Хочеться побачити кожного нашого нового студента, їхні очі, відчути настрої, розпитати побажання. Ми завжди просимо кожного першачка заповнити онлайн-анкету про їх бачення щодо навчання, роботи деканату, їхні захоплення. Кожен студент має право створювати комфортиний простір в університеті, бути його творцем. Класно, що у нас майже немає студентів, які б не брали участь в житті факультету. Цьогоріч буде так само!

Які методики поєднання дистанційного і очного режимів навчання будете використовувати?

Зоряна Рубан-Головчук, асистент кафедри архітектури та містобудування

Щодо методик, то варто використовувати усі можливі платформи для навчання. Для наших спеціальностей існує багато програм та технологій, тому виходів є багато, але практичні заняття, все-таки, потребують аудиторного формату.


Ірина Лорві, доцент кафедри маркетингу

У сьогоднішніх умовах будемо проводити очне навчання на парах, тренінгах, де буде поєднуватись теорія і практика. А за допомогою дистанційного навчання (платформа moodle) виконання індивідуальних практичних завдань, кейсів, тестових завдань тощо.

Валентина Федорчук-Мороз, доцент кафедри цивільної безпеки

Як для дистанційної, так і для очної форм навчання можна використовувати роботу в групах з моделюванням ситуацій, розподілом ролей, презентації, відеолекції тощо.

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

У березні цього року повернулась із стажування у Фінляндії - на власні очі бачила та вивчала систему дистанційної освіти Університету Сатакунти. Є цілі галузі знань, де навчання ще до карантину проводилось повністю дистанційно. Ми для цього маємо усі умови також, варто лише покращити технічне оснащення. Процес оновлення техічної бази зараз вібувається швидко - я це бачу на прикладі своєї кафедри обліку і аудиту, тому можу впевнено сказати, що наша освіта на рівні європейської! Планую кожну пару записувати через Zoom, навіть коли ми будемо в аудиторіях. Можна буде переглянути матеріал, повторити його.

Який позитивний і негативний досвід ви отримали після освітнього процесу в умовах карантину навесні?

Ірина Лорві, доцент кафедри маркетингу

Під час дистанційного навчання отримали досвід швидкого реагування на зміни і переорієнтації навчання в онлайн. На мою думку, дистанційне навчання дало змогу студентам розвинути навички самостійності та самоконтролю.

Валентина Федорчук-Мороз, доцент кафедри цивільної безпеки

Позитивний досвід полягав у покращенні цифрових компетенцій, освоєнні нових освітніх платформ. Негативний досвід - це не зовсім раціональний режим праці, консультування студентів в неурочний час.

Микола Поліщук, в.о. доцента кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Позитивним досвідом вважаю те, що нам вдалось швидко пристосуватися до нових умов роботи, переформатувати методику навчання у дистанційний режим та освоїти нові онлай-платформи, програми й інші електронні ресурси. Щодо негативу… Найбільше сумував за лекціями, за живим спілкуваннями зі студентами, за університетською атмосферою. Таких живих емоцій не отримаєш онлайн.

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

Найбільшою проблемою карантину є відсутність живого спілкування та емоційне вигорання. Тут треба бути не лише викладачем, а й трохи психологом. У будь-якій справі ніщо не замінить позитивного настрою, дружнього відношення і спокійної атмосфери. Навесні ми навіть продовжували час онлайн-лекцій, щоб просто порозмовляти «про життя»: показували у Zoom своїх домашніх тварин, розказували як проводимо вільний час, ділились намірами на «післякарантинне літо».

Зоряна Рубан-Головчук, асистент кафедри архітектури та містобудування

Негативнийдосвід - це те, що ми не були готові. Позитивний – тепер можемо все!

Ваші особисті лайфхаки для зацікавлення студентів, не зважаючи на ОФФлайн чи ОНлайн режим навчання?

Зоряна Рубан-Головчук, асистент кафедри архітектури та містобудування

З особистих спостережень – це якщо студент хоче вчитися, то він це зробить за будь-яких умов!

Валентина Федорчук-Мороз, доцент кафедри цивільної безпеки

Повага до студента, викладання дисциплін таким чином, щоб студенти володіли не лише професійними компетентностями, але й soft skills, вміли швидко адаптуватися до нових умов, вирішували нестандартні завдання, демонстрували креативність, комунікабельність. Завжди закликаю студентів вести здоровий спосіб життя, займатися спортом, раціонально харчуватися, достатньо відпочивати.

Ірина Лорві, доцент кафедри маркетингу

Головна мотивація для студентів – це цікаві заняття, на яких вони можуть розкрити свій потенціал. Практикую проведення тренінгів, розв’язання кейсів, що дає змогу студентам легше опанувати матеріал.

Микола Поліщук, в.о. доцента кафедри комп’ютерної інженерії та кібербезпеки

Особисто для себе зробив висновки: основне в таких умовах бути постійно на контакті зі студентами. Так, це надзвичайно важко, адже доводиться бути на зв’язку ледь не 24/7. Але якщо ти активно спілкуєшся, відповідаєш на запитання, консультуєш і роз’яснюєш, то відповідно отримуєш високий рівень зворотнього зв’язку.

Ще зробив такі висновки: дистанційне навчання – чудове рішення для студентів-скороченців. Більшість з них уже працюють і не мають змоги систематично відвідувати пари. А ось до онлайну вони активно доєднувалися. До речі, на моє приємне здивування, орієнтувалися вони у матеріалі абсолютно не гірше студентів, які відвідували аудиторні заняття.

Ольга Гаврилюк, доцент кафедри обліку і аудиту

Може це звучить дивно, але найбільший лайфхак - любов до своєї роботи, до предмету, до оточення. Тоді вдається втримати увагу, бачити хороші результати іспитів, закріпити знання студентів. Пробували вести заняття у дещо ігровій формі - тести розв’язували на швидкість через телефони у програмі Kahoot, самостійно готували виступи, захисти курсових проектів з онлайн-презентаціями. Цьогоріч будемо вдосконалюватись і впроваджувати щось нове!

Ілона Карпюк, інформаційний відділ Луцького НТУ