Більше пів сотні студентів Луцького національного технічного університету перебувають у різних куточках світу за різними стипендіальними програмами навчання. Водночас, розширюють спектр міжнародних можливостей і наші колеги-науковці. Ми намагаємося робити усе, аби наука й освіта примножували Україну талановитою молоддю та гідною науково-педагогічною елітою і робимо це у співпраці із міжнародною спільнотою.
Сьогодні про міжнародну академічну мобільність та викладацьку діяльність у Туреччині розповідає д.т.н., професор кафедри Технологій легкої промисловості ЛНТУ Микола Рябчиков.
![Мобільність](/sites/default/files/inline-images/IMG_0900.jpeg)
-Розкажіть, де саме ви перебували на стажуванні? В рамках якої програми відбулася поїздка та які особливості й головна мета вашої діяльності у Туреччині?
-З 24 по 28 квітня я перебував в Технічному університеті м.Ескішехір (Туреччина) за запрошенням центру міжнародних зв’язків цього закладу для проведення курсу педагогічної мобільності в межах проекту КА-107 Erasmus+ «Для міжнародної кредитної мобільності». Проект передбачав проведення мною занять зі здобувачами університету, проведення семінарів з науково-педагогічним персоналом, знайомство з системою освіти Туреччини.
Місто Ескішехір розташоване на заході Туреччини, приблизно посередині між двома головними містами – Стамбулом і Анкарою. У зв’язку з відсутністю авіаційного сполучення з Україною, маршрут до Ескішехіра виявився досить складним.
Ескішехір – сучасне місто, комфортне для перебування. В ньому є місця для активного відпочинку і релаксу, транспортне сполучення розвинуте добре. У той же час видно, що Туреччина – мусульманська країна, хоча загальне відношення дуже толерантне.
![]()
Шлях до Ескішехіра
-Чим вразив іноземний університет? Які його особливості?
-Технічний університет м.Ескішехір, заснований в 2018 році на основі Анатолійського університету. Університет складається з 5 факультетів, 2 професійних шкіл, а також 4 дослідницьких і прикладних центрів у 3 кампусах, розташованих у місті Ескішехір.
Технічний університет Ескішехіру працює над підготовкою своїх студентів до майбутнього як найбільш оснащених і конкурентоспроможних осіб у творчому та динамічному освітньому середовищі, завдяки своєму компетентному викладацькому персоналу в усіх підрозділах із потужною інфраструктурою, де проводяться навчальна та дослідницька діяльність. Кількість студентів в університеті 15,5 тисяч, кількість освітніх програм 85.
![]()
Основний кампус університету
Факультет архітектури та дизайну був відокремлений від Анатолійського університету та приєднаний до Технічного університету Ескішехір 18 травня 2018 року. На факультеті архітектури та дизайну є кафедри архітектури, внутрішньої архітектури, промислового дизайну та дизайну одягу та текстилю. Факультет займає велику будівлю на території університету.
Факультет має практико-орієнтований підхід до навчання, має комп’ютерні лабораторії, майстерні та дизайн-студії з найсучаснішим програмним забезпеченням. У процесі навчання та навчання теоретичні курси, семінари, виставки, покази мод, семінари, конференції, наукові дослідження та навчальні поїздки розглядаються як єдине ціле з точки зору освіти.
-Які «фішки» має Ескішехірський університет та кафедра дизайну текстилю та одягу, на якій ви працювали?
-Зокрема, кафедра дизайну текстилю та одягу була створена у 2001-2002 навчальному році. Навчальний план включає 1 рік факультативного підготовчого вивчення англійської мови та 4 роки бакалаврату. Курси, запропоновані в програмі, можна розділити на чотири групи; основні, додаткові, загальні вибіркові та професійні вибіркові курси. За допомогою курсів, орієнтованих на практику, і галузевих досліджень, які починаються на другому курсі, студенти мають можливість створювати свої проекти та розвиватися самостійно. За допомогою поглиблених комп’ютерних лабораторних занять, починаючи з третього курсу, проекти студентів переносяться в цифрове середовище.
З факультативними курсами професійної підготовки, визначеними та оновленими відповідно до потреб індустрії моди та текстилю, студенти можуть спеціалізуватися в різних галузях сектора. Випускники цього факультету мають кваліфікацію «Дизайнер текстилю та моди».
Для моєї роботи протягом візиту мені було надане робоче місце, обладнане сучасною комп’ютерною технікою.
![]()
-Що ви викладали для іноземних студентів, яким досвідом вдалося поділитися?
-В межах мого візиту мною були прочитані чотири лекції для здобувачів освіти магістерського рівня з тематики інноваційних підходів до створення одягу, зокрема з використанням смарт і нано технологій. Також провів два семінари з науково-педагогічним персоналом, в межах яких були обговорені перспективи розвитку вищої освіти в Україні і Туреччині, а також напрямки розвитку легкої промисловості в наших країнах.
Крім того, були проведені ряд робочих зустрічей, в межах яких було обговорено напрями майбутньої співпраці.
![]()
Спілкування на кафедрі дизайну текстилю та одягу
-Ваша поїздка перетнулася із часом війни в Україні. Як вас прийняли в іншій державі, яке ставлення нині до українців у Туреччині?
-Зважаючи на деякі спільні проблеми в Україні (активні бойові дії) та Туреччині (наслідки потужного землетрусу) було проведене обговорення проблем і шляхів організації навчального процесу в умовах небезпечних ситуацій. Слід враховувати, що я маю особистий досвід в організації навчального процесу в період активних бойових дій. Нижче представлені мої власні фотографії зруйнованих навчальних закладів Східної України, а також фотографії з соцмереж про руйнування в Туреччині.
В межах цього питання було підтверджене абсолютне взаєморозуміння і взаємоспівчуття.
![]()
Зруйновані заклади освіти в Східній Україні
-Які враження отримали від перебування в Ескішехірському університеті та від взаємодії з іноземними колегами?
-Загальний підхід до організації освіти в Туреччині і Україні дуже подібні. Бакалаврський і магістерський рівні мають однаковий обсяг, структура освітніх програм дуже схожа. Матеріальна база університету також не має якісної переваги над нашою. Певні досягнення і переваги пов’язані з більшим фінансуванням і у випадку поліпшення фінансового становища можуть бути досить легко досягнуті українськими університетами.
Використовується досить коштовне сучасне програмне забезпечення, зокрема для забезпечення 3D і smartтехнологій. Мені здалося, що автономія і демократичні принципи українських університетів більш виражені. Зокрема, навчання за наказом міністерства освіти Туреччини обов’язково організоване суто в дистанційному форматі, навіть в безпечних регіонах.
Мені уявляється, що науковий рівень українських університетів дещо перевищує рівень турецьких, зокрема публікації досягнень для НПП Туреччини в наукових виданнях високого рівня не є обов’язковим.
Беззаперечною перевагою турецьких (і багатьох інших закордонних) університетів є підвищена увага до вивчення здобувачами іноземних мов, зокрема викладання ряду освітніх компонент англійською мовою, що дозволяє спростити заходи міжнародної мобільності, зокрема запрошувати викладачів з інших країн.
-Яких результатів вдалося досягнути від міжнародної співпраці і які нові завдання ставите перед собою?
-Я ознайомився з педагогічними закордонними практиками, підвищив фахові практичні компетентності релевантні до моєї сучасної професійної діяльності.
Була проведена апробація інноваційних педагогічних практик і методів навчання; поліпшені організаційні компетентності, а також компетентності в сфері навчальних програм; посилена кооперація з іноземним університетом, налагоджені зв’язки і створені нові контакти.
Крім того, поліпшені мої компетентності, пов’язані зі спілкуванням іноземною мовою і комунікацією взагалі; підвищене задоволення моєю професійною діяльністю і впевненість в можливостях мого професійного розвитку.
Як я бачу результати мого візиту для Луцького національного технічного університету: можливість використання нових методів навчання; поліпшення міжнародної кооперації з закордонним університетом; збільшення рівня інтернаціоналізацією університету та залучення до поліпшення навчальних програм з врахуванням іноземних практик.