Перейти до основного вмісту

У рамках Тижня цифрової грамотності в ЛНТУ щодня відбуваються цікаві зустрічі, тематичні лекції і знайомства з досвідченими фахівцями різних «цифрових» галузей.

Так, на кафедрі цифрових освітніх технологій відбулася зустріч із методисткою Технічного фахового коледжу ЛНТУ Ольгою Ілюшик та викладачем спецдисциплін ТФК ЛНТУ Олександром Великим. Тема лекції-диспуту: «Цифрова грамотність: поведінкові алгоритми в умовах інформаційної війни».

Представив гостей заходу завідувач кафедри цифрових освітніх технологій Віталій Кабак. Він наголосив, що спікери є випускниками нашого ЗВО і продовжують розвиватися у професійному напрямку, а сьогодні готові поділитися актуальною інформацією та дослідженнями в галузі цифрової грамотності зі студентами нашого університету.

цифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотність

Розмовляли про цифровізацію, корисні веб-ресурси, можливість електронної самоосвіти та державу у смартфоні, а крім того, обговорили особливості інформаційних воєн, дезінформацію та спотворене подання фактів, боротьбу із пропагандою.

Зокрема, Ольга Ілюшик зауважує: «Ми говоримо про стратегічний вимір, де Україна не просто може бути кращою, а й має такою бути. Кількість людей, освічених в сфері цифрової грамотності  - це розвиток нашого ринку і кількість робочих місць».

цифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотність

У вільному діалозі зі студентами спікерка обговорила процеси інформатизації та автоматизації суспільства, а відтак, необхідність використання цифрових інструментів задля комфорту нашого життя. Мова йшла, зокрема, про цифрові документи, надання послуг онлайн, можливість купівлі-продажу через мережу, здійснення самоосвіти за допомогою веб- ресурсів, державу у смартфоні та використання фактично наших телефонів для вирішення будь-яких питань та потреб.

«Якщо ми не будемо розвиватися, ми не зможемо підняти  рівень суспільства, до якого прагнемо. Цифровізація несе зміни у всі сфери життя, від науки до бізнесу і в цьому є одна фундаментальна річ – цифрова грамотність», - додає лекторка.

цифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотність

Вона також розповіла про 5 основних причин, через які цифрова грамотність у сьогоденні потрібна кожному. Це: «держава в смартфоні» та комфортне проживання в країні; особистий розвиток та вирішення особистих проблем; конкурентоспроможність на ринку праці; безперервне навчання; онлайн-безпека.

Цікавим фактом є те, що у відсотковому співвідношенні зацікавлені в навчанні цифровими навичками: 65% населення з вадами слуху; 47% - населення окупованих територій; 61,5% - респондентів віком від 18 до 70 років; 67,5% - діти (10-17 років).

У ході спілкування, учасники заходу пригадали власні історії з життя, коли цифрова грамотність впливала на хід життєвих історій, тож кожен дійшов висновку, що цифрова освіта таки має важливий вплив на кожного, незалежно від віку та професійної спрямованості, бо іти в ногу з часом, використовувати максимум нових можливостей та вміти забезпечити власну безпеку – пріоритет для кожного.

цифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотність

Водночас, тему інформаційної війни продовжив Олександр Великий. Сьогодні як ніколи ця тема актуальна для кожного українця, адже ми стикнулися із реальними наслідками інформаційної війни – реальними повномасштабним бойовими діями.

«Ми маємо вміти захищати свою інформацію, але при цьому треба вміти фільтрувати інформацію, виділяти важливу інформацію, від тієї, що може принести нам шкоду», - каже Олександр.

За словами лектора, інформаційна війна включає збір тактичної інформації; поширення пропаганди та дезінформації; гарантування безпеки власних інформаційних ресурсів.

цифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотність

Важливо розуміти, що інформаційна війна розділила суспільство на два покоління. Перше покоління ми уже пережили, адже воно передбачає придушення елементів інфраструктури, ведення радіоелектронної боротьби, отримання інформації шляхом перехоплення й розшифровки інформаційних потоків, масове подання дезінформації тощо.

Водночас, сьогодні ми на етапі другого покоління, коли ворог активно створює негативне відношення до культурної спадщини, маніпулює суспільною свідомістю з метою створення напруженості та хаосу, працює над дестабілізацією політичних відносин з метою провокації конфліктів, дезінформує населення про роботу державних органів та підриває міжнародний авторитет нашої країни.

Кожен пункт студенти мали можливість обговорити із фахівцем, навести реальні приклади із нашого життя, особливо у часи воєнного стану, а також підсилили докази інформаційної війни фактами дезінформації та спотворення. А це усім відомі наративи про: секретні біолабораторії, нацистів та сатаністів, секретні бази НАТО, «а Донбас, а 8 років»,  захоплення західних областей Польщею, переписування історії тощо.

цифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотністьцифрова грамотність

Основним висновком, який можна зробити з отриманого дослідження це те, що нам вкрай необхідно вчитися розмежовувати інформацію від дезінформації. Перевіряти усі факти у шаленому інформаційному потоці. Важливо  не вірити «на слово» кожному каналу у соцмережах і бути пильними та свідомими, адже як показує сьогодення, тільки коли ти освічений – ти непереможний!