Перейти до основного вмісту

Десятиліттями українцям активно насаджували контент окупанта: музика, фільми, культура. Часто навіть не задумувалися над тим, наскільки широко розповсюдилося «рускоязичноє» і водночас, наскільки багато є прекрасної української музики, виконавців, творців. Усі вони відчайдушно роками намагалися «пробитися» крізь культурну блокаду, створену чужинцями і показати, що ми круті, гідні світової популярності і масштабного розвитку «рідної» індустрії.

Для багатьох, на жаль, лише війна відкрила очі на своє, українське. І є чим пишатися, якщо сучасна молодь стала активним борцем за україномовний контент і робить усе, аби створити і пропагувати якісний продукт. Серед таких «активістів» та музичних патріотів є студент ЛНТУ Олександр Мрочко.

Здобувач освіти за зовсім не музичною спеціальністю - Середня освіта (Інформатика), але творча особистість, яка розвиває свій потенціал у команді однодумців. Про Svitanok Music, популяризацію українського контенту, відмінності між російськими та українськими артистами й майбутнє музичної індустрії в Україні, читайте далі у розмові з Олександром.

музика

-Саша, якого курсу та якої спеціальності ти студент?

-Привіт, я студент третього курсу та думаю, що для багатьох трошки не очікувано, але спеціальності Середня освіта (Інформатика) та завдяки тому, що перевівся на індивідуальний графік - уже попрацював за спеціальністю в Ірпінській школі.

музика

(Саша Мрочко в Ірпінській школі)

-Що таке Svitanok Music? Яка місія проекту?

-На даному етапі Світанок - це мистецьке об'єднання, проєкт який зібрав в команду більше 20 музикантів, продюсерів, редакторів та просто талановитих людей з про-українською позицією, що на мою думку, найбільш важливо. Активну діяльність ми розпочали на початку 2020 року і практично з перших місяців народження цього проєкту я став його активним учасником.

Місія проєкту - об'єднати довкола себе молодь та спільними зусиллями витіснити російську музику та будь-який російський продукт за межі України. На жаль, зараз ми побачили, якою ціною нам це коштує і наша місія стала в рази актуальнішою. Взагалі, команда дуже розкидана країною, значна частина проєкту знаходиться в Івано-Франківську, хтось в Києві, хтось у Львові, хтось з Шацька, але навчається в Луцьку, як і я.

-Хто автор ідеї і як вдалося її розкрутити?

-Авторами ідеї є Дмитро Лотоцький та Андрій Гавриш, які познайомилися на весіллі у спільних друзів, де і зародилася ідея зробити такий проєкт. Я б не сказав, що проєкт уже вийшло так сильно розкрутити, адже все відбувається на чистому ентузіазмі та, переважно, на волонтерських засадах. Зараз ми, правда, отримуємо багато фідбеку від людей та колег, але мені досі здається, що про нас та українських артистів знає не достатня кількість людей.

музика

(Дмитро Лотоцький)

-Із кого складається ваша креативна команда? Яка твоя роль у ній?

-Як я вже казав, ми працюємо на чистому ентузіазмі, тому креативна команда складається з найбільш активних людей проєкту. Тобто у нас є безліч контактів з різними музикантами та проєктами, які створюють різний контент, зачасту ми підхоплюємо цю хвилю та допомагаємо поширювати.

Креативна команда - це Дмитро Лотоцький, який фактично є директором і контролює якість матеріалу та дуже часто дає креативні ідеї. Я - виконую, як мені кажуть, велику частину роботи - оформлюю всі креативні дописи, веду телеграм канал, інстаграм, твіттер та Тік-Ток (з яким дуже сильно допомагає, раніше велика фанатка ком'юніті, а зараз частина команди - Яна). Також нещодавно до команди приєднався музичний інженер з Франківська, який контролює нові пісні артистів та нагадує мені, кого ще потрібно поширити.

музика

(Андрій Гавриш)

-Із ким співпрацюєте: виконавці, гурти, інші лейбли…?

-Ми співпрацюємо з усіма артистами, гуртами чи медіа, які створюють та підтримують об'єктивно якісний український продукт. Нам доволі часто почали надходити питання, чи можемо ми поширити той чи інший трек: якщо він українською, якщо його приємно слухати (тобто він викликає якісь емоції) ми допомагаємо з поширенням такого матеріалу. Також головна перевага нашого ком'юніті це те, що артисти без зайвих проблем співпрацюють один з одним, вони постійно спілкуються, діляться якимись новинками, що у кого вийшло, де буде проводитися цікавий концерт або у кого є знайомий, який знімає дуже круті кліпи і це допомагає артистам швидше розвиватися.

-Як здобуваєте фінансову підтримку, чи співпрацюєте з бізнесом?

-Зараз бізнес модель тільки починає формуватися, але є декілька дуже цікавих ідей для колаборацій, це ще точно можна буде побачити. Але якщо ви маєте якийсь заклад типу кафе або будь-який інший бізнес та готові підтримати український проєкт - ми завжди до такого відкриті)

-Ваша мета – популяризація української музики. Впродовж багатьох років нам насаджували музику окупанта… Як вам вдається із цим боротися і пропагувати український продукт?

-Щоб боротися - не треба порівнювати. Багато хто шукає замінник російської музики... Але це неможливо, ви ніколи не знайдете українського Міягі, ніколи у нас не буде свого Фейса чи Майота або навіть Басти. Тому що у нас є дуже багато своїх артистів, вони знаходяться у нашому культурному просторі, вони співають про те, що хвилює наших громадян, піднімають проблеми актуальні в Україні.

Український Фейс (вибачте за такі словосполучення) ніколи не буде популярним, бо українцям не цікаво слухати який поганий захід або так само не буде українського Басти, бо нашим людям не має бути цікаво слухати музику про то, яким було хороше дитинство колись і що зараз усе погано. Без сумніву, є люди яким це болить, є люди, для яких це актуально і багато таких людей виросли в зросійщеному середовищі, хтось з них і знайде собі українських виконавців до душі, але, на мою думку, це пройдений етап, тому Світанок орієнтується на майбутнє та сучасний світ. Адже молодь росте і ми не хочемо аби роками повторювалось все те, що було до нас.

музика

(Sleepy Andy)

Ми хочемо, аби нарешті виросло покоління, яке любить українську музику, яке шукає українську, бо там наш культурний код і воно обов'язково відгукнеться. Я веду до того, що зараз виростає нове покоління людей і наші проблеми стають відмінними від проблем тих, хто живе в росії, отже і популяризація музики буде легшою, а зараз ми лише відкриваємо нових українських виконавців у різних жанрах та поширюємо всіх, не лише артистів лейблу. Ми хочемо показати, що у нас є свій Emo-Rap та TRAP, тому показуємо LIZZZARD, AveKucher, Sleepy Andy, drimandr, рома майк, нестор та багато інших.

(AveKucher)

музика
музика

(Нестор)

-Особливий попит на «рідне» зріс у часи війни. Наскільки важливо сьогодні працювати над якісним українським контентом?

-Важливо рівно на стільки, як і раніше, мабуть навіть трошки більше, бо українського контенту стало настільки багато, що треба відсіювати якісний та крінжовий. Не хочу здатися душним, але я не вірю, що є люди, які на серйозі слухають Лесю Нікітюк... Краще послухайте Міру Капітан чи я не знаю...

-Чи зростає аудиторія споживачів української музики? Що полюбляють слухати наші люди (за оцінками команди Світанок)))

-Дуже заходить думерський стиль зараз, він є найбільш душевним мабуть та за настроєм теж дуже підходить багатьом. А я така людина, що тут слухає сумний думервейв, а через хвилину уже ТРЕП, де навіть текст не сильно можна зрозуміти.

музика

(Sad Novelist)

-Які прогнози на майбутнє української музичної індустрії?

-Зараз такий час, що прогнози дуже важко робити, є лише мрії... Наприклад ТОП-100 в Apple Music чи Spotify без єдиного трека мовою окупанта, безліч концертів та фестивалів з музикою, яка змушує відриватися та жити на 100%. Почути українську музику у фільмах Marvel, погодься, було б круто, якби Людина-павук розкидувала ворогів, наприклад, хоча б під Жадан і Собаки.

музика

-Одну із ваших пісень використали бійці «Азову»… Що це за пісня, яка її історія?

-Ооо, це було насправді дуже раптово та не очікувано для всіх. Ти маєш на увазі трек SadSvit'а «Касета» з однойменного альбому. Йому нещодавно виповнилося 18 років і буквально на днях він виступав на концерті в Кракові на одній сцені з LATEXFAUNA. Сумніваюсь, що є особлива історія. Пісня була створена за довго до війни, це все той же думервейв, про який я казав. Але з початком повномасштабного наступу та коли всі побачили, наскільки жорстокими методами воює наш ворог - пісня змінила власний сенс та стала заспокійливим для багатьох.

-З якими жанрами загалом працює Світанок?

-Ми живемо у сучасному світі, тут не існує жанрів... Але в загальному виходить емо-реп, пост-панк, бедрум-поп, треп та лоу-фай.

-Які перспективи лейблу на майбутнє? Які плани прагнете реалізувати?

-Почати отримувати дохід, щоб мати змогу утримувати команду, яка зможе активніше працювати над просуванням лейблу. Знову ж, повернусь до того, що зараз планувати складно, але хотілося б організувати концерт, схожий на СВІТАНОКФЕСТ, що пройшов у Франківську у 2021 році. Створювати більше кліпів для наших артистів та звичайно, звучати на кожному радіо, бо і такий потенціал теж є.