Перейти до основного вмісту

Соціальне підприємництво як феномен нової економіки та його місце в університетській освіті

Постійне генерування нових ідей та креатив у їх втіленні – це те, що вирізняє сучасні розвинені суспільства від тих, які намагаються спрямовувати зусилля виключно в розвиток традиційних сфер економіки, вбачають щастя людського буття в продукуванні суто матеріальних благ. У такій гонитві за «хлібом щоденним» втрачається реальність, певні соціальні цінності відходять на другий, третій плани, а то й зовсім зникають. Особистість починає жити, переживати виключно матеріальним, не заморочуватися широким колом світоглядних позицій. Відтак, відбувається втрата інтегрованості суспільства через різні ціннісні орієнтири його членів, а також відбувається його глибоке розшарування за критерієм доступності до ресурсів та правом ними розпоряджатися. Де вихід? Чи можливо здійснити ренесанс соціальних цінностей через матеріальну сферу?

Відповідь на ці запитання є – це соціальне підприємництво. Новий тренд у світі, який набуває поступово розвитку й в Україні. Направду, це є той сучасний феномен, який дозволяє побачити, що майбутнє таки існує. В ньому немає антагонізму між бізнесовим та громадським секторами, а економічна діяльність є усвідомленою і такою, що створює цінність на засадах синергізму. Соціальне підприємництво є тією новою сферою сучасної економіки, де можливо одночасно генерувати прибуток та вирішувати соціальні проблеми. Відтак, існує інструмент, який забезпечує сталий розвиток спільнот, дозволяє позбутися традиційно властивої нашому соціуму звички толерування слабкості та постійного патерналістського очікування.

Тому цей феномен потребує всебічного вивчення. Відтак, введення соціального підприємництва в якості навчального курсу в ЗВО дозволяє молодим людям не лише дізнатись про концепцію цього явища та дослідити механізми його роботи, але й реально отримати практичні навики щодо реалізації власного соціального бізнесу. За короткий проміжок часу студенти зможуть застосовувати свою спостережливість та емпатію для розуміння того, що конкретно хочуть люди. Відтак з’являється перспектива дати їм це, через організування власної справи. Навчальний курс «Соціальне підприємництво» побудований на практичних прикладах, кейсах й орієнтований на створення майбутньої моделі власного соціального підприємства. Він орієнтований на розвиток підприємницького мислення, сприяє застосуванню гнучких навиків, пов’язаних із емоційним інтелектом та поведінкою. Такі навики, згідно сучасних досліджень, є не менш важливим, ніж професійні. Відтак, вивчення курсу студентами різних спеціальностей університету буде безумовно корисним, адже сьогодення доводить необхідність наявності знань із різних спеціальностей,  розвитку підприємницьких здібностей.

Натомість, у Луцькому НТУ курс опановується студентами на рівні магістрату спеціальності «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність». З метою покращення викладання курсу, доцент кафедри підприємництва, торгівлі та біржової діяльності, к.е.н. Юрій Фесіна взяв участь в освітньому тренінгу для викладачів соціального підприємництва, що проходив 16-17 листопада 2019 р. у м. Києві в рамках реалізації проекту «Соціальне підприємництво: досягнення соціальних змін за ініціативою «знизу»». Даний проект реалізується в Україні з березня 2018 р. за підтримки Європейського Союзу та впроваджується БО «Український форум благодійників» спільно з організаціями громадянського суспільства з України, Латвії та Литви в співпраці зі Школою соціальної роботи НаУКМА та Інститутом лідерства та управління УКУ.

З понад 70 заявок на участь у тренінгу було відібрано 20 викладачів ЗВО України, котрі представляли міста: Київ, Харків, Одесу, Дніпро, Бердянськ, Кривий Ріг, Кременчук, Маріуполь, Полтаву, Вінницю, Суми, Житомир, Тернопіль та, звісно, Луцьк. Тренерами заходу виступали розробники та викладачі курсу «Соціальне підприємництво»: Артем Корнецький - доктор філософії, доцент Українського католицького університету та Василь Назарук - програмний менеджер WesternNISEnterpriseFund.

Насамперед, у рамках очної зустрічі викладачів було проведено презентацію вперше виданого в країні посібника для викладачів соціального підприємництва. В ньому автори навели тлумачення основних понять, що зустрічаються в цій сфері, привели приклади вітчизняної практики, вправи, варіанти проектної роботи і розмістили силлабус.  Загалом, автори орієнтувалися на методику outreachproject. Суть полягає в тому, що студенти повинні розробити HR-стратегію, новий товар чи послугу для реального соціального підприємства, а їхні напрацювання мають у перспективі запроваджуватися в бізнесі. В ході тренінгу викладачі не лише розглядали можливості розвитку соціального підприємництва в Україні, але й опановували новітні інструменти в роботі викладача, працювали над дидактикою та формуванням результатів навчання, правилами написання кейсів та самі безпосередньо взяли участь у вирішенні кейсу. Безумовно, корисним був досвід зустрічі із практиками – засновниками соціальних підприємств «ЛавГав», «Ветерано Брауні» та RE:ban.

Отож, якщо Ви вже захворіли соціальним підприємництвом, то мерщій на факультет бізнесу – обирати навчальну дисципліну для свого майбутнього!

Заступник декана факультету бізнесу Юрій Фесіна